Vandaag hebben we twee keer een telefoontje gehad. Steeds was er een dame aan de telefoon. Ze sprak geen Nederlands maar Engels, maar met een Indisch/oosters accent. Voor het gemak zal ik de Nederlandse vertaling maar gebruiken.
Het eerste telefoontje was heel kort. Ze vertelde me dat er een probleem is met mijn computer. Ze kregen signalen binnen dat mijn computer veel internetverkeer genereerde en dat ik waarschijnlijk een virus op de computer zou hebben. Ik zei dat heel duidelijk dat ik geen Windows op de computer heb, maar Linux. Gelijk was de verbinden verbroken.
De tweede keer had ik waarschijnlijk dezelfde dame aan de lijn. Ze vertelde me dat ik een probleem met de computer zou hebben. Dit keer probeerde ik een beetje mee te spelen (helaas niet goed genoeg). Ik een probleem? Wat kan ik doen. Ze had het over een licentienummer. Eh... licentienummer, die heb ik niet was mijn reactie. Die zou zij hebben. Ik vroeg hoe dit kon, want Open Source programma's hebben toch geen licentienummers? En toen hoorde ik weer... TUUT...TUUT...TUUT Weer opgehangen.
Ik probeerde het laatste gesprek lang te houden omdat ik ze op zoveel mogelijk kosten wilde jagen. Helaas, niet gelukt.
Ik weet best dat ze alleen maar toegang tot mijn computer willen. Dit omdat ze geld van me afhandig willen maken. Ze willen bestanden op mijn computer aanpassen en software installeren. Voor al dat harde werk moet natuurlijk wel betaald worden. Ze zijn soms brutaal genoeg om om de inloggegevens van de bankrekening te vragen. En anders moet je geld overmaken.
Tja daar trap ik natuurlijk niet in. En hopelijk jij ook niet. De mensen die bellen zijn nooit van Microsoft. Het zijn oplichters. Microsoft belt nooit, never, nooit niet. Kijk voor meer informatie op:
https://www.politie.nl/themas/microsoft-techscam.html
https://blogs.microsoft.nl/windows/zo-handel-je-bij-telefonische-oplichting/